ترفندهای نگه داری شارژ باطری

 

1. حذف اپلیکیشن های پرمصرف

هر یک از اپلیکیشن هایی که روی گوشی شما نصب هستند مقداری از شارژ باتری را در بازه های زمانی مختلف مصرف خواهند کرد.  بنابراین شناسایی و حذف این برنامه های پرمصرف یکی از بهترین روش هایی است که می‌توانید از آن برای بهبود کیفیت شارژدهی باتری گوشی و جلوگیری از زود به زود خالی شدن آن استفاده کنید. خوشبختانه هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل امکان بررسی میزان مصرف شارژ اپلیکیشن های مختلف وجود دارد.

حذف اپلیکیشن های پرمصرف

حذف اپلیکیشن های پرمصرف

برای دیدن میزان مصرف شارژ اپلیکیشن های مختلف در اسمارتفون های اندرویدی کافیست به مسیر Settings > Battery بروید تا در بخش زیرین صفحه لیست اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه و میزان مصرف شارژ آن ها را ببینید. در آیفون های اپل هم برای دستیابی به این قابلیت باید به مسیر Settings > Battery بروید و از بخش زیرین صفحه به لیست برنامه های مختلف نشده شده روی گوشی دسترسی خواهید یافت. در این لیست میزان مصرف شارژ هر برنامه نشان داده می‌شود و با انتخاب هر یک از آن ها می‌توانید جزئیاتشان را مشاهده کنید. سعی کنید برنامه هایی که در این لیست مصرف انرژی بالایی دارند و نصب بودن آن ها بر روی گوشی زیاد حائز اهمیت نیست را از روی دستگاه حذف نمایید. انجام این کار یکی از موثرترین روش های مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی است.

2. عدم اجرای تسک های سنگین و طولانی مدت

تسک های سنگین شامل هر اقداماتی می‌شوند که بنا به هر دلیل با انجام آن ها فرکانس کاری هسته های پردازشگر موبایل تحت فشار قرار بگیرد و مصرف انرژی پردازشگر افزایش یابد. اجرای طولانی مدت بازی های HD در گوشی یکی از اصلی ترین این تسک هاست که به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری موبایل تاثیر می‌گذارد. کسانی که برای مدت زمان های طولانی در گوشی بازی های سنگین را اجرا می‌کنند، همیشه با مشکل زود به زود خالی شدن شارژ باطری موبایل رو به رو خواهند شد. پس سعی کنید تا حد امکان از نصب و اجرای طولانی مدت تسک های سنگین در موبایل خود جلوگیری کنید.

 

حتما بخوانید:۱۰ نکته برای مراقبت از گوشی و جلوگیری از نیاز به تعمیر موبایل

3. کاهش مدت زمان روشن بودن نمایشگر

 

کاهش مدت زمان روشن بودن نمایشگر

برای انجام این کار سعی کنید در وهله اول تا حد امکان بدون دلیل صفحه گوشی خودتان را روشن نکنید و فقط زمانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید نمایشگر دستگاه را روشن نمایید . از سمت دیگر و در وهله دوم همیشه بعد از اینکه کارتان با گوشی تمام شد، دکمه پاور (Power) آن را بفشارید تا صفحه گوشی به طور خودکار خاموش شود. خیلی از کاربران این کار را انجام نمی‌دهند و به قابلیت خاموش شدن خودکار نمایشگر گوشی تکیه می‌کنند که این امر منجر به روشن ماندن طولانی تر نمایشگر و مصرف شارژ بیشتر می‌شود. شاید تصور کنید این روش و ترفند در عمل بازده زیادی ندارد، اما در واقع یکی از موثرترین روش های مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باطری در اسمارتفون هاست.

4. کاهش روشنایی صفحه نمایش

زمانی که مقدار روشنایی صفحه نمایش گوشی خودتان را زیاد می‌کنید، هر یک از ساب پیکسل ها و چراغ های LED نمایشگر باید شدت نور بیشتری را ارائه کنند و در نتیجه میزان مصرف شارژ باتری هر یک از آن ها هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود که برای کاهش مصرف انرژی باتری در گوشی های موبایل تا حد امکان نور صفحه نمایش را در کمترین مقدار تنظیم کنید و از قرار دادن آن در مقادیر زیاد خودداری نمایید.
همچنین توصیه می‌کنیم تا حد امکان از قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه نمایش استفاده نکنید و از حالت دستی تنظیم شدت روشنایی نمایشگر استفاده کنید و مقدار روشنایی آن را روی حالت متوسط و کمتر قرار دهید.

5. تعویض باتری

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری به گونه‌ای هستند که با گذر زمان و با قرار گرفتن در سیکل های شارژ به تدریج بخشی از ظرفیت اصلی خودشان را از دست می‌دهند و این امر سبب می‌شود که به مرور زمان قدرت و کیفیت شارژدهی آن ها کاهش یابد و تنها راه حل موجود در تعویض باتری خلاصه می‌شود.

تعویض باتری

تعویض باتری

بنابراین اگر مدت زمان طولانی است که باتری گوشی موبایل خودتان را تعویض نکرده‌اید و احساس می‌کنید شارژ باتری گوشی به شدت زود خالی می‌شود، احتمالا عمر مفید باتری تمام شده و روش ها و ترفند هایی که نام می‌بریم خیلی موثر واقع نخواهند شد و بهترین راه حل برای شما تعویض باتری است.

6. استفاده از شارژر و سیم شارژر مناسب

متاسفانه یکی از مسائلی که خیلی از کاربران به آن بی‌توجه هستند مربوط به آداپتور شارژر و سیم شارژی می‌شود که از آن برای شارژ کردن باتری گوشی استفاده می‌کنید. به هیچ عنوان از سیم شارژر و آداپتورهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده نکنید

7. کاهش تعداد ویجت ها

یکی از قابلیت هایی که بیشتر در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفدار دارد مربوط به ویجت ها می‌شود ویجت ها در واقع میانبرهای خاصی هستند که شما می‌توانید آن ها را روی اسکرین های اصلی گوشی خود قرار دهید و بدین ترتیب خیلی سریع به برخی از اطلاعات خاص دسترسی یابید یا با انتخاب آن ویجت سریعا وارد اپلیکیشن آن شوید. به عنوان مثال ویجت آب و هوا یا همان Weather و ساعت از اصلی ترین ویجت هایی هستند که تقریبا در هر گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 کاهش تعداد ویجت ها

کاهش تعداد ویجت ها

استفاده از ویجت ها شاید کاربردی باشد  اما متاسفانه هر ویجتی که روی گوشی فعال است، دائما به رد و بدل اطلاعات در پس زمینه موبایل می‌پردازد و بدین ترتیب بخشی از شارژ باتری گوشی را مصرف خواهد کرد. پس همیشه از حداقل ویجت ها استفاده کنید

8. محدودسازی فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه

خیلی از برنامه هایی که روی گوشی موبایل شما نصب هستند به طور خودکار در پس زمینه گوشی فعالیت دارند و به رد و بدل اطلاعات می‌پردازند. به عنوان مثال اپلیکیشن واتساپ یا تلگرام یا اینستاگرام دائما در پس زمینه موبایل شما فعال هستند و اطلاعات خود را به روز می‌کنند.
شما با شناسایی دقیق دسترسی برنامه هایی که در پس زمینه موبایلتان فعال هستند و کنترل آن ها می‌توانید تا حد زیادی مصرف شارژ باتری گوشی را کاهش دهید. برای مدیریت عملکرد برنامه ها در پس زمینه آیفون های اپل کافیست به مسیر Settings > General > Background App Refresh بروید و از لیست ارائه شده برنامه هایی که تمایل ندارید در پس زمینه موبایل فعالیت داشته باشند را غیر فعال کنید. در گوشی های اندرویدی هم برای انجام این کار کافیست به مسیر Settings > Data Usage بروید و سپس هر برنامه را انتخاب کرده و در قسمت Background Data جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت نیاز با انتخاب گزینه ارائه شده در این بخش امکان فعالسازی آن برنامه در پس زمینه را نامقدور سازید.

9. آپدیت سیستم عامل

آپدیت سیستم عامل

آپدیت سیستم عامل

زمانی که آپدیتی برای سیستم عامل گوشی موبایل شما چه در اندروید و چه در آیفون منتشر می‌شود، رفع باگ هایی را در بر خواهد داشت که برخی از آن ها می‌توانند به بهینه تر شدن بستر نرم افزاری گوشی و کاهش مصرف شارژ باتری کمک کنند. از این رو همیشه توصیه می‌شود که سیستم عامل موبایل خودتان را به روز و آپدیت نگه دارید و جدیدترین آپدیت هایی که برای سیستم عامل گوشی شما منتشر می‌شوند را روی آن نصب کنید. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings > About > Updates بروید و در آیفون های اپل هم کافیست به مسیر Settings > General > Software Updates مراجعه داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید در صورت وجود آپدیت آن را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. در اغلب مواقع نسخه های رسمی و جدید سیستم عامل موبایل ها بهینه تر از نسخه های قبلی است و نصب آن ها می‌تواند در مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی موثر باشد.

10. آپدیت اپلیکیشن ها

همیشه سعی کنید اپلیکیشن های غیرضروری و پرمصرف را از گوشی خودتان حذف نمایید و اپلیکیشن های نصب شده روی موبایل خودتان را هم آپدیت نگه دارید  چون آپدیت هایی که برای برنامه های مختلف و اپلیکیشن های موبایل منتشر می‌شوند شامل بهینه سازی هایی هستند که اغلب در مصرف شارژ و باتری گوشی تاثیرگذار خواهد بود.

 

حتما بخوانید:کنترل استفاده از گوشی Qustodio

11. قابلیت های اتصال غیر ضروری را غیر فعال کنید!

در هر گوشی موبایلی قابلیت های اتصال متعدد و متنوعی ارائه شده است که کاربران قادر به استفاده از آن ها هستند. برخی از اصلی ترین این قابلیت ها شامل قابلیت بلوتوث، وای فای، هات اسپات، موبایل دیتا و غیره می‌شوند. همه این قابلیت های کاربردی به واسطه قطعات سخت افزاری خاص قابل استفاده هستند و این قطعات برای عملکرد نیاز به مصرف انرژی و شارژ باتری دارند. پس هرچقدر قابلیت های اتصال بیشتری در گوشی شما فعال باشند، مصرف شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند و غیر فعالسازی قابلیت های اتصال غیرضروری می‌تواند راه حلی برای مقابله با خالی شدن شارژ موبایل محسوب شود.

 قابلیت های اتصال غیر ضروری را غیر فعال کنید!

قابلیت های اتصال غیر ضروری را غیر فعال کنید!

همیشه سعی کنید در مواقع غیرضروری قابلیت های مثل وای فای و موبایل دیتا را غیر فعال نمایید و از فعال گذاشتن بلوتوث، هات اسپات و سایر قابلیت های این چنینی هم در موبایلتان تا حد امکان خودداری نمایید. همچنین سعی کنید در برخی مواقع که آنتن دهی گوشی ضعیف است یا بنا به هر دلیل نیازی به فعال بودن سیم کارت و شبکه آن ندارید، حالت پرواز (Airplane Mode) را فعال کنید. در این شرایط تلاش های گوشی برای برقراری ارتباط با شبکه سیم کارت متوقف می‌شود و بخشی از انرژی باتری که در حالت عادی صرف انجام این کار خواهد شد، ذخیره باقی می‌ماند.

12. غیر فعال سازی سرویس لوکیشن (GPS)

همه گوشی های موبایل امروزی این قابلیت را دارند که از GPS یا همان موقعیت یاب پشتیبانی کنند. زمانی که شما لوکیشن یا موقعیت مکانی خودتان را در اپلیکشینی مثل اسنپ می‌بینید یا آن را در برنامه‌ای نظیر تلگرام با دیگران به اشتراک می‌گذارید، عملا از سرویس لوکیشن گوشی استفاده خواهید کرد. سرویس لوکیشن یک سرویس خوب و کاربردی است اما فعال بودن دائمی آن می‌تواند مصرف شارژ باتری موبایل را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. بنابراین توصیه داریم تا حد امکان این قابلیت که با عنوان Location Services یا GPS شناخته می‌شود را فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار دهید.
همچنین سعی کنید دسترسی اپلیکیشن ها به این قابلیت را هم محدود نمایید و اجازه ندهید که هر برنامه‌ای قابلیت استفاده از این سرویس را داشته باشد. به عنوان مثال لزومی ندارد برنامه‌ای که اصلا نیاز به در اختیار داشتن موقعیت مکانی شما داشته باشد به این سرویس دسترسی یابد. با غیر فعالسازی سرویس لوکیشن یا محدود کردن آن می‌توانید به مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی کمک قبل ملاحظه‌ای کنید.

13. گوشی را خنک نگه دارید!

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما حرارت و گرما می‌تواند روی میزان مصرف شارژ باتری و خالی شدن آن در باتری های لیتیوم یونی و پلیمری تاثیرگذار باشد. اگر می‌خواهید شارژ باتری گوشی زود خالی نشود و عمر مفید آن افزایش یابد، از قرار دادن آن در معرض گرما و حرارت خودداری کنید.

 گوشی را خنک نگه دارید!

گوشی را خنک نگه دارید!

پس همیشه سعی داشته باشید که گوشی خودتان و بدنه آن را خنک نگه دارید. یکی دیگر از نکاتی که توصیه داریم در این راستا به آن توجه داشته باشید مربوط به عدم اجرای تسک های سنگین در گوشی می‌شود.  پس برای مقابله با مشکل زود به زود حالی شدن شارژ باطری اسمارتفون ها بهتر است همیشه بدنه آن ها را خنک نگه دارید و از تماس طولانی مدت گوشی با گرما و حرارت جلوگیری نمایید.

14. غیرفعالسازی نوتیفیکیشن ها و ویبره

تنظیمات گوشی های موبایل در حالت پیش فر به گونه‌ایست که اطلاع رسانی بی‌وقفه را در دستور کار قرار می‌دهند، یعنی اگر صفحه گوشی شما خاموش باشد و پیامی در تلگرام دریافت کنید یک اعلان روی صفحه گوشی نمایان خواهد شد و عموما این اعلان همراه با ویبره یا همان هشدار لرزشی بوده و منجر به روشن شدن صفحه نمایش دستگاه می‌شود. تکرار این پروسه می‌تواند منجر شود که شارژ باتری گوشی خیلی زودتر از آن چیزی که تصورش را دارید خالی شود. بنابراین با غیر فعالسازی قابلیت هایی مثل هشدار لرزشی یا غیر فعال کردن نوتیفیکیشن آنی اپلیکیشن ها (یا حداقل برنامه هایی که نوتیفیکیشن آن ها خیلی ضروری نیست) می‌توانید تا حد زیادی از مصرف شدن شارژ باتری گوشی جلوگیری کنید. نحوه دقیق غیر فعالسازی ویبره و نوتیفیکیشن ها در سیستم عمل گوشی های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و عموما از طریق منویی تحت عنوان Notifications انجام می‌شود.

15. استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ (فقط در برخی گوشی ها)

یکی دیگر از ترفند های بسیار جالبی که می‌توانید در برخی گوشی ها از آن استفاده کنید و نتیجه جالبی هم دریافت نمایید مربوط به بکارگیری تصاویر پس زمینه سیاه رنگ می‌شود. زمانی که یک تصویر محتوای سیاه رنگ زیادی داشته باشد، عملا مصرف شارژ باتری از سمت نمایشگر به شدت کاهش می‌یابد و فقط بخش های رنگی تصویر در حال مصرف انرژی هستند.

 استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ

استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ

پس اگر گوشی شما نمایشگر آمولد دارد می‌توانید با استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ یا حتی استفاده از قابلیت هایی مثل Night Mode که هم در iOS 13 و هم در اندروید 10 به طور پیش فرض ارائه شده‌اند، میزان مصرف شارژ باتری دستگاه را به شدت کاهش دهید. شاید تصور کنید که استفاده از این قابلیت خیلی روی مصرف شارژ گوشی تاثیر ندارد اما باید بدانید که این مسئله در گوشی هایی که از پنل نمایشگر آمولد بهره می‌برند به شدت تاثیرگذار است و حتی می‌تواند توان شارژدهی باتری دستگاه را تا 1.5 برابر بهتر کند. خوشبختانه اغلب گوشی های جدید و رده بالای بازار از پنل های آمولد بهره می‌برند و این ترفند در آن ها برای کاهش میزان مصرف شارژ باتری قابل استفاده و تاثیرگذار است.

 

لینک سودمند : 25 گوشی برتر از نظر باتری 2019

 

16. عدم استفاده از لایو والپیپر و قابلیت Always On Display

روش آخری که به عنوان یکی دیگر از بهترین و موثرترین روش های ساده موجود برای مقابله کردن با زود خالی شدن شارژ باطری اسمارتفون ها پیشنهاد می‌کنیم به آن توجه کنید مربوط به عدم بکارگیری لایو والپیپر (Live Wallpaper) و همچنین عدم بکارگیری قابلیت هایی مثل “نمایشگر همیشه روشن” یا همان “Always On Display” می‌شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *